Batur beklommen, Tengangan,Tirtagangga rijsvelden - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Hemei Wreede - WaarBenJij.nu Batur beklommen, Tengangan,Tirtagangga rijsvelden - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Hemei Wreede - WaarBenJij.nu

Batur beklommen, Tengangan,Tirtagangga rijsvelden

Door: Hemei de Wreede

Blijf op de hoogte en volg Hemei

04 Mei 2014 | Indonesië, Tirtagangga

Goedemiddag of goede avond iedereen, want hier in Bali is het al ’s avonds.

Ik heb al een tijdje niet zoveel van me laten horen, ook niet op Facebook. De afgelopen twee weken was ook vooral om te studeren. Maar leuke dingen heb ik ook gedaan. Om te beginnen met een vulkaantoch/trekking van de Batur wat 1,7 km hoog is. We deden dit heel vroeg in de ochtend op vrijdag 25 April. Rond 2 uur in de ochtend werden we opgehaald door een taxi, met z’n 4’en reden we naar het noorden van Bali toe naar de vulkaan Batur. Het duurde ongeveer 2 uren voordat we onder de vulkaan waren. Tijdens de heenreis naar de Batur zagen we langs de weg een hele grote python, hij was wel 3 meter lang en deze python was vast gepakt door twee mannen. Één bij de bek of achter zijn hoofd en één had hem beet bij de staart. We waren helemaal geschrokt, zo’n grote WILDE slang heb ik nog nooit eerder gezien. We wilden nog een foto maken, maar we waren nog in verbijstering. Bij de vulkaan Batur kregen we een speciale gids aangewezen, een vrij mollig vrouw die in onze ogen niet heel sportief eruit zag. Meer dan 100 toeristen ging deze berg in de vroege ochtend beklimmen. Ze vroeg ons of we nog naar de wc moesten want op de vulkaan zelf, zijn er geen wc’s. Daar hebben we gebruik van gemaakt. Onze vrouwelijke gids vertelde dat ze dit al voor één jaar deed en het drie keer per week deed, we kregen van haar een zaklamp zodat we konden zien waar we liepen. Ze had een stevige pas. Het eerste stuk ging vrij makkelijk, dat was nog vals plat. Als snel daarna, rond een half uurtje lopen moesten we omhoog, wat eigenlijk allemaal te vergelijken was met trappen van lava. Kleine en nog niet hele hoge treden. Tijdens deze tocht was uithoudingsvermogen goed getest! Na ongeveer één uur te hebben gelopen was er een tempel waar onze gids ging bidden. Toen we naar de hemel zagen, zagen we allemaal sterren, echt prachtig om dat te zien. Vervolgens gingen we weer verder. Dit was volgens haar de helft van de trekkingstoch. Ze ontmoedigden ons ook dat we het gemakkelijkste stuk voorbij waren en nu pas het zware komt. Pfff wat een treden en ongelijk, gemaakt van de gestenigd lava, maar na 2,5 uur en veel tussenstops te hebben gehad waren we op de top van de vulkaan. Rond 6.30 in de ochtend kwam de zon op en helaas was het bewolkt maar het was wel bijzonder om dit mee te maken. Hier hadden we een lange stop. Foto’s gemaakt van de omgeving en eigenlijk hadden we na een hele trektocht wel zin om iets te eten. Onze gids vertelde ons dat we niks krijgen omdat onze taxi chauffeur haar niks had gegeven. Alle andere vulkaan beklimmers kregen een broodje gekookte banaan. Van een hele aardige Indonesische man een andere gids bood ons zijn bananen aan. Dus we konden een banaan eten. Vervolgens zijn we weer naar beneden gelopen wat maar ongeveer 1,5 uur duurde en rond 11 uur in de ochtend waren we in het hotel in Denpasar. Helemaal kapot van het lopen. Heerlijk geslapen na 4 uren te hebben gelegen rustig aan gedaan.

Verder dat weekend ben ik vooral bezig geweest met school. Ook van 29 april t/m 2 mei was ik dagelijks met school bezig.

Dit weekend zijn we naar het Oosten van Bali gereden. Op onze scooter, in totaal hebben we in twee dagen meer dan 130 km afgelegd. Zaterdag ochtend begon ons avontuur. Al vrij vroeg opgestaan, en rond 8.30 zaten we op de scooter richting Tengangan Village (originele Balinees volk). Na een uur rijden kreeg één van ons een lekke band. We waren in het midden van Tengangan en ons hotel in. Eerst wisten we niet wat er aan de hand was met de scooter, maar al gauw bleek dat de wiel leeg liep. Gelukkig na ongeveer een minuutje te hebben gereden was er een klein zaakje waar ze scooters monteren. We moesten wel een hele tijd wachten, maar om 11.30 was alles weer gerepareert en konden we naar Tengangan Village rijden. Na een uurtje met gebruik van een navigatie systeem waren we bij de bestemming. Tengangan Village is een toeristisch plaats, waar het ‘orginele’ Balinese volk leeft. De architectuur ziet er mooi uit, alleen het jammere was is dat elk huisje zijde lakens/sjaals verkochten. Wat er daardoor te toeristisch eruit zag.

Na dit bezoek aan het dorp zijn we naar Tirtagangga gereden (5 mei komen er fotos op fb) , dit was ook weer 2,5 uren rijden. Tirtagangga is een hele mooie Water Paleis. Van de royale familie die nog steeds in Bali leeft. Ons verblijf was vlakbij het Water Paleis. Het is een homestay, een vrij goedkoop primitief, maar in het rijs veld, verblijf. Het was perfect voor ons voor één nacht. Na een hele dag te hebben gereden op de scooter waren we erg moe en zijn we vroeg gaan slapen.

Zondag ochtend kregen we een heerlijk ontbijt, we konden kiezen tussen een pannenkoek met banaan of pannenkoek naturel met koffie of thee. Ons plan was om naar een tempel genaamd Besahik, wat onder de Angus vulkaan is. Maar tijdens ons ontbijt kwam er een man en vertelde dat hij een looptocht aanbied. 2 uren lopen door de reisvelden en informatie te verstrekken van de lokale bevolking, de verschillende fruiten die hier leven en de ceremonies die er waren. We wilden graag deze looptocht doen en om 8.30 zijn we met die man mee geweest en heeft hij helemaal door de natuur geleid. We zijn door de rijsvelden gelopen en het uitzicht was prachtig. (5 mei komen fotos op fb) Na de tocht zijn we weer naar onze hotel met de scooter gereden wat ongeveer 2 uren duurde.

Tot de volgende keer weer

xx