Bali!! Surfen, strand school en cultuur. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Hemei Wreede - WaarBenJij.nu Bali!! Surfen, strand school en cultuur. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Hemei Wreede - WaarBenJij.nu

Bali!! Surfen, strand school en cultuur.

Door: Hemei de Wreede

Blijf op de hoogte en volg Hemei

22 April 2014 | Indonesië, Denpasar

Hallo iedereen, na een tijdje niet meer een reisverslag te hebben geschreven heb ik hier weer een nieuwe. Na 10 prachtige weken Thailand zit ik momenteel op Bali. De laatste weken in Thailand was vooral studeren voor de toetsen die ik moest maken. Niet veel bijzonders beleefd tijdens die periode.

Het begon op vrijdag 11 april, ik ben met Air Asia naar Bali gevlogen, om 3uur sochtends werd ik opgepikt van mijn appartement in Bangkok. Die nacht had ik niet geslapen, maar aangekomen op het vliegveld in Bangkok, Don Muang heb ik toch mijn oogjes even gesloten. Om 6.15 vertrok het vliegtuig naar Bali. De vlucht duurde 4 uren. Ik had heel veel geluk aangezien ik bij het raam zat en geen ene mede passagiers had oftewel drie stoelen had ik voor mezelf. Hier heb ik gebruik van gemaakt en nog een paar uren heerlijk kunnen slapen. Rond 12:00 Indonesische tijd (dat loopt 1 uur voor op Thailand en 6 uur in Nederland), was ik in Denpasar geland. Op het vliegveld werd ik opgehaald door Stenden University Bali. Met een mini busje werd ik naar het hotel gebracht. Dat ritje duurde nog wel een uur. Het hotel ziet er prachtig uit. Mijn kamer ziet er ook erg goed uit. Heerlijke bedden en goede airco. Het is te vergelijken als een normale kamer in een 4 sterren hotel in Nederland. Dit is mijn verblijf voor 10 weken, wat ik totaal niet erg vind. Dagelijks worden de bedden opgemaakt, handdoeken gebracht en schoongemaakt door Housekeeping van het hotel zelf. Elke ochtend krijgen alle studenten van Stenden University een ontbijt buffet. Er is zelfs een buitenzwembad. Oftewel, vergelijkbaar met Thailand is dit veel beter om te verblijven. De eerste dag was ik erg gaar van het reizen en het slechte slapen, de rest van de dag heb ik niks gedaan.

Zaterdag 12 april.
Vandaag heb ik gelijk scooters gehuurd. Voor ongeveer 40 euro per maand kan je een scooter huren inclusief een verzekering erbij. Met een klein groepje hadden we zin om naar het strand te gaan met de scooter. Ik had nog nooit scooter gereden en vond het vrij spannend in het begin. Ook omdat ik totaal niet wist hoe de wegen zijn en omdat we niet wisten hoe we precies naar het strand moesten komen. Van andere studenten die al 10 weken in Bali zaten kregen we een uitleg hoe we het beste naar het strand konden komen. De uitleg zag het er heel logisch en makkelijk uit, maar op de weg erheen was het een ander verhaal. In Bali was er bijna geen stoplichten waren te bekennen of verkeersborden en alles ziet er hetzelfde uit. Verder de meeste local mensen rijden als een gek op een scooter. Ze zigzaggen door het verkeer heen waar ook auto’s rijden, gaan wel harder dan 60 km per uur en rijden door rood. Gelukkig na een tijdje hadden we het strand gevonden in Legian. Dit is een surfstrand. Het was erg rustig, bijna geen één toeristen waren er. Het water ziet er hemelsblauw uit alsof je in een film zit. De golven waren heel mooi, dit waren echte surfgolven en wat wil ik hierdoor graag leren surfen!! Het water was heerlijk, niet koud maar de stroming van de golven waren erg sterk. Rond de avond zijn we weer terug naar het hotel gereden. Hier deden we veel langer over aangezien we een aantal keren verdwaald waren. Gelukkig waren we er rond 19:00. Snel gegeten en daarna richting een fullmoon feest in Cocoon in Seminyak. Te vergelijkbaar met Thailand is dit meer een poolparty in een luxe hotel. Ik ging met allemaal onbekende mensen erheen waardoor ik ze beter leerde kennen. Ook zag ik daar mijn oud collega uit mijn dorp wat super toevallig en grappig was. Gezellig gekletst.

Zondag 13 april Strand!!
Met de groep waar ik naar het full moon feest ben geweest hadden mij uitgenodigd om naar het strand te gaan in Seminyak, wat ongeveer 30 minuten rijden is met de scooter. Zo gezegt zo gedaan. We hebben de hele dag op het strand gelegen wat erg gezellig was. Savonds zijn we met dezelfde groep uiteten geweest in een heerlijk restaurant.

Maandag 14 april. Introductie dag.
Ik ben hier in Bali om te studeren, vandaag hadden we onze introductie dag op Stenden Bali. Eerst was er een presentatie over het land zelf, een Balinese dans werd gegeven. Daarna werden we gewaarschuwd over de gevaren hier in Bali. Verschillende culturen werden uitgelegd. Introductie in de minor werd verteld. We kregen een heerlijke lunch in het restaurant, gevolgd door een rondleiding. Het was vooral leuk en gezellig. Nieuwe mensen ontmoet en dinsdag beginnen de echte lessen.
Dinsdag t/m Donderdag had ik dagelijks lessen die gerelateerd zijn aan de Spa en Healthy industry in Bali. Met een minibusje kan je van de hotel naar de schoolcampus worden gebracht en opgehaald. Op donderdag besloot ik al om met de scooter naar school te gaan aangezien dat veel sneller gaat.
Het eten is erg goedkoop hier. Je hebt Warungs dat zijn soort eetstalletjes waarvoor je voor slechts 0,70 dagelijks kunt eten. Het is nog goedkoper dan in Bangkok waar het ongeveer 1,00 is.
Vrijdag surfen
Vanochtend eerst heerlijk rustig aan gedaan. In de middag op weg naar Kuta want daar kregen we surf les 1 van Prosurf. Eerst kregen we theorie te horen hoe je op het board moet staan en vervolgens mochten we al naar het strand toe om het in het echt te doen. Eerst weer een klein stukje theorie hoe je op het board moet doen en wat voor gevaren er waren in de zee zelf. De eerste keren mochten we niet staan alleen balans vinden. Nadat iedereen dat kon werden we weer op het strand geroepen om de theorie van het op de board staan aan te horen. Daarna mochten we dit ongeveer een uur proberen. De eerste keer bij mij lukte het totaal niet, maar de tweede keer lukte het wel en al snel kreeg ik het ´golfsurfen´ onder de knie. Heel vaak gevallen! Maar op het einde lukte het me toch om ook een beetje te kunnen sturen. Het was ook erg vermoeiend. Daarna in de regen terug gereden, wat super koud was.

Zaterdag Ubud
Ubud was vandaag op de planning, met een privé chauffeur ben ik met z´n 4´en naar Ubud gereden. We gingen eerst naar Monkey forest toe. Het was niet heel bijzonder maar wel veel apen gezien. Ook viel er een aap een persoon aan, die persoon was helemaal aan het gillen, gelukkig heeft die aap niet die persoon gebeten. Lunch was omringt bij een sawa (rijsvelden). Het is een duurzaam en organisch restaurant en super lekker. Het regende al vanaf 14uur, daardoor hebben we besloten om in een retro café koffie te drinken en vervolgens weer naar Denpasar te rijden aangezien het niet ophield met regenen. Wat wel jammer was.

Zondag Stranddag
We gingen helemaal naar het zuiden van Bali. Daar heet een punt blue point, waar je niet kunt zwemmen, maar wel kunt surfen, helaas alleen voor pro surfers. De naam blue point is omdat het water zo helder blauw is! Het was echt heel prachtig. Op een klif waren allemaal restaurantjes waar je wat kunt eten of drinken. Daar hebben we van het uitzicht genoten en heerlijk een sapje genomen. Vervolgens zijn we naar een warung gegaan om heerlijk te eten. Daarna naar het ´verborgen strand´ gegaan. Het water was helder blauw. Savonds hebben we heerlijk gegeten in een visrestaurant, waar je verse vis die nog leven kon uitzoeken wat je kunt eten, zoals kreeft, mossels, kokkels, zeevis, inktvis en nog veel andere soorten vis. Alle gasten kunnen uitkiezen wat ze willen eten en dat word daar voor je klaar gemaakt. Heerlijk was het.

  • 22 April 2014 - 23:11

    Geke Woudstra:

    Hoi Hemei.
    Ik heb weer genoten van jou beeldende verslag.
    We genieten er van.
    Geke.

  • 26 April 2014 - 19:59

    Roely Dietvorst:

    Hallo "Balinees famke"
    Better let dan net!!! Maar door omstandigheden kan ik nu pas reageren.
    Leuk verslag weer! En je maakt weer van alles mee.
    Geniet er van (wat je natuurlijk so wie so doet) en veel plezier verder.
    Kijk al weer uit naar je volgende verslag.
    Dikke tuut (ook van Peter)
    Doei, Roely

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hemei

Ik ben Hemei, 20 jaartjes jong, te wonende in Lemmer. Het leukste dorp van Friesland. Ik heb 4 jaar in de horeca gewerkt. Ben een student van de Hogere Hotel Onderwijs op Stenden Leeuwarden. Per 30 junuari ga ik een half jaar in het buitenland studeren, 3 maanden in Bangkok en 3 maanden in Bali. Ik reis heel graag, kook vind ik ook erg leuk en met vriendinnen borrelen/uiteten/kletsen. Ik ben een direct persoon, vriendelijk, spontaan, precies, ik sta open voor andere dingen en gastvrij.

Actief sinds 23 Jan. 2014
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 11017

Voorgaande reizen:

25 Mei 2014 - 06 Juli 2014

Zuid-Oost Azië

22 April 2014 - 22 Juni 2014

Bali

31 Januari 2014 - 10 April 2014

Thailand 2014

Landen bezocht: