Weekendje Ubud & 1 week Java, Bodoburdur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Hemei Wreede - WaarBenJij.nu Weekendje Ubud & 1 week Java, Bodoburdur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Hemei Wreede - WaarBenJij.nu

Weekendje Ubud & 1 week Java, Bodoburdur

Door: Hemei de Wreede

Blijf op de hoogte en volg Hemei

25 Mei 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo iedereen, na twee weken geen reisverslag te schrijven heb ik al een aantal avonturen beleeft. In de week van 9 mei, ben ik een weekendje in Ubud verbleven. Dit keer ben ik daar met de scooter heen gereden samen met twee andere grandtour studenten.

Vrijdag in de namiddag zijn we naar Ubud gereden. Eerst zonder enige wegwijzer omdat mijn internet bundel in Indonesië op was. Daardoor kon ik helaas niet meer op mijn ‘Waze’ (een applicatie voor de mobiele telefoon die ook nog aangeeft of er file staat ter vergelijkbaar met de Tomtom navigatie systeem, alleen gratis) vertrouwen. Vervolgens hadden we het idee om een ander simkaartje waar wel internet op stond in mijn telefoon te plaatsen, waardoor we in één streep naar de juiste hostel reden. Het duurde ongeveer 1,5 uur. Onze hostel was in een vrij drukke straat, maar wanneer je het gasthuis betreed leek het net dat je helemaal weg was van de drukte. Je hoorde geen scooters of auto’s. Lopen of fietsen is zelden op Bali. Onze kamer had helaas geen airco, maar wel een zwembad. De dag daarvoor had ik een persoon ontmoet die allemaal persoonlijke touren regelt en samenstelt in Bali. Ze was toevallig ook in Ubud waardoor ik graag met haar wilde afspreken voor de een of andere tips. Uiteindelijk hadden we meer gezellig gekletst dan dat er degelijk een tour uit kwam, vroeg slapen want we hadden leuke dag plannen de volgende dag.

Zaterdag zijn we vrij vroeg opgestaan, we kregen een heerlijk ontbijtje wat een pannenkoek met banaan was, een kopje koffie en een jus. Vandaag gingen we naar de Luwak koffie planterij toe. Dat is de aller duurste koffie ter wereld, per pond betaal je $160!!! De Luwak (een katachtige, zie foto op fb) eet alleen de beste koffiebessen en de pitten komen uit het dier, die worden gewassen en vervolgens gedroogd. Rond Ubud zijn er heel veel verschillende Luwak koffie plantages, echter meer richting het noorden. Na ongeveer een uurtje op onze scooters te hebben gereden hadden we een erg leuke Luwak koffie plantage gevonden. Het was niet heel groot. We kregen een gratis rondleiding die vertelde over wat voor soort koffie en thee ze hebben en vervolgens kregen we nog allerlei verschillende koffies smaken thee smaken om te proeven. Vervolgens heb ik een Luwak koffie kopje besteld, want ik ben hier toch, wil ik het ook proberen. Één kopje kostte Rp. 50,000 omgerekend is dat €3,50. Ik kon het verschil niet proeven. De koffie smaak is zachter dan de Balinese/indonesië koffie, alleen te vergelijken met de lidl of aldi koffie (ik ben geen expert in koffie proeven).
Vervolgens zijn we naar Gunang Kwai gereden. Dit is een tempel en mijn eerste tempel sinds ik in Bali verblijf. Het was een mooie tempel (zie fotos) een typisch vijver, veel goude bezienswaardig heden voornamelijk de huisjes achtige offers. Vervolgens zijn we naar Tirta Empul (foto) gereden. Het was daar super druk, er was een ceremonie. Tirta Empul is vooral bekend om de heilige water wat van de heilige berg/vulkaan komt. Als mensen zichzelf daarin wassen hebben ze geluk voor een heel jaar. Ook hier was een klein tempel waar we hebben rondgelopen. Vervolgens hebben we bij de ceremonies gekeken en zijn we weer terug naar Ubud gereden.

Vandaag, zondag was het Moederdag in Nederland. Ik dacht, waarom niet, ik ga mezelf heerlijk verwennen met een spa behandeling. Volgens kennissen heb ik gehoord dat de spa’s in Ubud het beste zijn over heel Bali, dus dat wilde ik wel heel graag proberen. Mijn spa behandeling heette High Tea treatment. Ik kreeg eerst een Balinese massage, vervolgens een lichaams scrub en een lichaams masker. Daarna mocht ik in een heerlijk ontspannen warme bloemen bad. Wow wat was dit warm zeg…. Ik kon mezelf ook totaal niet relaxen, want het was zo warm en ik kan nooit heel lang in een bad verblijven. Ik kreeg 20 minuten om me te ontspannen, alleen ik was al na 10 minuten klaar met mijn ontspanningslimiet. Ik wilde maar zo snel uit het bad. Vervolgens ging ik terug naar Ubud om terug naar Denpasar te gaan met de scooter.

De week daarop van maandag t/m vrijdag had ik elke dag school. Tja
sustainable klas, revenue, Balinese massage, presentatie geven en een klassenuitje naar twee verschillende spa bezocht.

Zaterdag was onze dag dat we naar Java gingen. Samen met mijn kamergenootje zijn we wezen reizen in Java voor één week.
Vroeg eruit want we wilden op tijd op het vliegveld zijn, met de scooter zijn we er heen gereden. Al om 6 uur stonden we op het vliegveld. Om vervolgens de vlucht te pakken naar Bandung. We hadden gedacht om nog in Bandung te blijven alleen we vonden het er niet zo aantrekkelijk dus zijn we gelijk met de lokale wel met airco naar Pangadaran gereden. Deze tocht duurde nog 12 uur. Superlang. Om 19u waren we aangekomen op het busstation in Pangadaran. We hebben een scooter taxi genomen naar ons hostel. We konden er 5,000 voor krijgen. Er was een miscommunicatie bij ons hostel. Ze stuurde ons namelijk weg, maar ik had sms contact met de eigenaar van dit hostel en die vertelde me dat er nog wel een kamer beschikbaar was. Door de receptionist werden we naar een andere hostel geloods, waar we een bed hadden met airco, alleen ramen konden niet op slot. Vervolgens werd ik door de eigenaar van de andere (de goede) hostel gebeld dat er wel plaats was dus we zijn weer naar de andere hostel terug gelopen om in te checken. Het was al vrij laat, maar we hadden gelijk al een tour geboekt om de volgende dag naar Green Valley en Green Canyon te bezoeken.

Daardoor moesten we zondag vrij vroeg alweer van bed om hier heen te gaan. We gingen met scooters. Met z’n drieën hadden we de tour geboekt. We gingen eerst langs sawa’s (rijsvelden) en een palmboom kwekerij, waar kokosnoot melk werd gevangen om daar suiker van te maken. Vervolgens zijn we met de scooter naar een aantal lokale dorpjes geweest. Daar werd ook suiker gemaakt. We konden in een huisje kijken. Vervolgens zijn we naar een houtpoppenmaker gegaan en een show kunnen bewonderen. Vervolgens zijn we met de scooter naar Green Valley gereden. Daar moesten we langs een groene rivier omhoog lopen om vervolgens in het water naar beneden te gaan. Je mocht kiezen of je een zwemvest aan wilde en dat vond ik wel fijn. Daar was een grot, waar je in kan zwemmen, je kon ook van een gebergte afspringen wat ongeveer 6 meter hoog is. Ik wilde er niet van afspringen en ik durfde ook niet echt om te springen. In het water zijn heel veel kleine krabben, ze kriebelen alleen en doen verder niet veel. Er waren wel miljoenen van die zoetwater minikrabjes. Daarna zijn we naar beneden door het water gegaan. Er was een kleine stroming die ons makkelijk naar beneden bracht, het was relaxed met een zwemvest aan en ook nog erg leuk! Vervolgens hebben we een lunch gekregen en daarna zijn we naar de Green Canyon gegaan. Met onze scooter zijn we daar heen gereden. Vervolgens moesten we met een bootje naar de grot en daar gingen we ook het water in om de omgeving te verkennen. Wow wat was dit mooi zeg!! OMG, en weer had ik hier een zwemvest om voor de zekerheid. Er stond een zware stroming en we gingen daar tegen in zwemmen. Op een gegeven ogenblik waren we bij het einde en konden we niet verder zwemmen. Het was in een grot en het zag er prachtig uit. Erg prachtig. Daar hadden we ook nog Indonesiërs ontmoet en graag met ons allemaal op de foto wilde. Daarna was het al vrij laat en moesten we met de scooter terug naar ons hostel, het reizen duurde ongeveer 2 uren en het was al donker. We waren vrij moet van deze dag, maar we hebben gelijk alweer een andere tour geboekt, namelijk het Nationaal park Pangadaran. Jungle toch voor 3 uren lang.

Maandag ochtend moesten we weer vroeg opstaan want we hadden de tour geboekt om door de jungle te lopen. Helaas had ik geen gympen aan dus ik heb deze gehele tour op mijn slippers gelopen. Het ging me erg goed af. We begonnen in het nationaal park, waar ook allerlei verschillende ‘wilde’ dieren leefden, zoals apen, herten, nog meer apen, stekelvarken, vleermuizen, we zagen een klein slangetje en verder nog meer apen die spullen afpakken. In de grot kwamen we vleermuizen en stekelvarkens tegen. Daarna gingen we de ‘jungle’ in. Het was erg warm. We moesten omhoog klimmen, naar een heel mooi uitzicht punt, de top van de waterval. Deze tocht duurde 3 uren en eindelijk waren we bij het eind punt. Op het eindpunt was er een klein meertje (zie foto) en uitzicht op de Oceaan. Mooi plaatje was dat. We konden ons verkoelen in het meer, heerlijk was dat. Daarna weer doorgelopen en uiteindelijk waren we bij het strand ‘white beach’ aangekomen. Dit was het eindpunt van de tocht. Onze gids wilde me naar mijn hostel brengen en tijdens de rit stopte hij voor traditioneel rauw eten. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat de persoon had gemaakt maar het was heerlijk! Het zag er ook niet uit, maar het was super lekker. Vervolgens was ik gevraagd om naar een traditionele market te gaan waar vis en andere groentes werden verkocht. Ik vond het een erg leuk idee en was met een lokale persoon naar die markt gegaan. Het was een belevenis. Daarna heb ik samen met mijn reisgenootjes van de zonsondergang genoten op het strand en vervolgens hebben we een warung (eettentje/restaurant) bezocht om ons laatste maal in Pangadaran te houden. De volgende dag moesten we al om 7 uur vertrekken naar Yogyakarta.

Dinsdag zijn we naar Yogyakarta gegaan met een minibusje, deze bus is veel comfortabeler dan de publieke bus, ook een beetje duurder. Na 8 uren hebben gereisd zijn we eindelijk aangekomen in Yogyakarta. We hebben ons ingechecked en gelijk gekeken naar de Bordobudur en Prambaran tours. Na wat onderhandelen hadden we de goedkoopste tour kunnen vinden die voor ongeveer 32 euro de zonsopgang kon zien inclusief Bordobudur en entree en Prambaran + entree. Vervolgens vroeg slapen want al om 3.45 werden we bij ons hostel opgehaald.

Heel erg vroeg opgestaan woensdag, om 3.45 kwam onze chauffeur ons ophalen. We zaten in een klein busje waar ongeveer 5 personen inpassen. We kwamen met een stelletje uit Frankrijk tegen. Ik heb nog even mijn ogen gesloten want pas om 5.00 uur waren we op de juiste bestemming. Dat was een berg waar je de zonsopgang kon zich met als achtergrond de Bordobudur. Om 5.45 kwam de zon op. Helaas was het erg bewolkt en te mistig voor een mooie zonsopgang. Vervolgens zijn we met de minibus naar de Bordobudur gereden. We kwamen daar rond 6.30 aan. Eerst gingen we daar ontbijten en vervolgens mochten we de historische grootste boeddhistische tempel in. We moesten nog even doorlopen voordat we bij de tempel konden komen. Maar daar zagen we de tempel. Het is een super groot complex. VERBASEND. Het was erg vroeg in de morgen maar het was al super druk! Niet normaal. Volgens een betrouwbare bron zou de drukte pas ontstaan na 9u. Was ik blij dat ik er toen niet was. Gelukkig was het wel een mogelijkheid om fotos te maken zonder mensen van de Bordoburdur. Maar heel veel lokale Indonesiërs wilden op de foto met mij of met mijn reisgenootjes. Het was best wel vervelend op het einde. Na de tempel zijn we naar een museum geweest over het ontstaan van de tempel. Vervolgens zijn we nog naar Prambaran geweest, de grootste Oost-Aziatische hindoeïsme tempel. Maar vergeleken met Bordobudur was dit niet spectaculair. Rond 14.00 waren we weer in het hostel. We waren erg moe en hebben een tukje gedaan.

Donderdag en Vrijdag was de dag om Yogyakarta te ontdekken. Door de bekende Malioboro (kleding) straat zijn we heen gelopen richting de Water Castle. Dit was een gebouw waar de koning zijn vrouw aan eerde. Persoonlijk vond ik dit niet zo spectaculair ik heb er wel fotos van. Daarna gingen we naar een museum toe Vredesburg. Hierin werd de bezetting van Nederland, Japan en de onafhankelijkheid van Indonesië verteld. Heel indrukwekkend was dit. Verder was er in de stad niet zoveel bijzonders. Er is nog een Bird market, daar worden alleen vogels verkocht, maar ze hadden ook slangen en vissen.

Zaterdagochtend zijn we weer vroeg naar Denpasar gevlogen,

dit waren mijn reizen, in te toekomst ga ik niet veel meer reizen in Bali, maar ik ga nog wel naar Vietnam en Cambodja toe!!

tot de volgende keer

xxx

uit het verre oosten



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hemei

Ik ben Hemei, 20 jaartjes jong, te wonende in Lemmer. Het leukste dorp van Friesland. Ik heb 4 jaar in de horeca gewerkt. Ben een student van de Hogere Hotel Onderwijs op Stenden Leeuwarden. Per 30 junuari ga ik een half jaar in het buitenland studeren, 3 maanden in Bangkok en 3 maanden in Bali. Ik reis heel graag, kook vind ik ook erg leuk en met vriendinnen borrelen/uiteten/kletsen. Ik ben een direct persoon, vriendelijk, spontaan, precies, ik sta open voor andere dingen en gastvrij.

Actief sinds 23 Jan. 2014
Verslag gelezen: 767
Totaal aantal bezoekers 10996

Voorgaande reizen:

25 Mei 2014 - 06 Juli 2014

Zuid-Oost Azië

22 April 2014 - 22 Juni 2014

Bali

31 Januari 2014 - 10 April 2014

Thailand 2014

Landen bezocht: